lørdag den 18. oktober 2014

Ny teknik med masks og stickles

Som jeg fortalte i tirsdags, så var jeg på convention i Middelfart for et par uger siden. Og dernede tager jeg altid en runde til de forskellige butikker for at se, hvad de laver på deres "Make'n'takes" - man kan jo være heldig at falde over en ny måde at bruge det udstyr man allerede har, og som måske ikke bliver brugt helt så meget, som man gerne ville.

Hos Picturing the World faldt jeg over netop sådan et tilfælde. Signe arbejdede med masks/stencils og stickles. Jeg har efterhånden et rimeligt lager af forskellige farver af stickles eller andre former for glimmerlim, så jeg blev lidt nysgerrig og stoppede for at følge med. Og det er delvist den teknik jeg vil vise jer her.

Jeg vælger dog at lade være med at embosse med masken/stencilen i min big shot inden jeg går i gang, hvilket Signe gjorde på convention. Da jeg kommer farve på hele min mask, synes jeg ikke det er nødvendigt, men det giver en fed effekt, hvis man kun vil komme farve på dele af masken/stencilen.

For at embosse med så tyndt plastik, som en mask/stencil normalt er, skal du kun bruge den bagerste og tykkeste del af "mappen" til big shot (du skal altså åbne begge faner), oven på den skal du lægge den ene af akryl-pladerne, dernæst masken/stencilen, så dit papir, dernæst gummipladen, og øverst oppe skal du lægge en sorte plade fra embossing "sættet".

Til dette kort skal du bruge:
- kortbase.
- forside til kort ... jeg har taget et hvidt, men du kan bruge alle farver - jeg anbefaler dog ensfarvet.
- mask/stencil
- stickles ... du kan nøjes med én farve, men kan bruge lige så mange du ønsker. Jeg har valgt 3.

Jeg har desuden brugt et lille stempelsæt med en bi og en lille tekst, samt en distress ink pad i Mustard seed, en gul memento marker, en strimmel hvidt papir og en sort StazOn inkpad.



Du starter med at lægge din mask/stencil på den løse forside.


Så fordeler du din stickles oven på masken/stencilen - prøv dig lidt frem med mængden - der kan altid kommes på i flere omgange - det er sværere at få det tilbage i tuben, hvis det først er kommet ud :-)

Med en spartel trækkes "farven" ud over hullerne i din mask/stencil. Det kan gøres helt eller delvist - så du enten dækker alle hullerne eller udvælger nogle, som skal dækkes med farve. Jeg har valgt rimeligvis at dække hele min mask.


Så fjernes masken/stencilen, og du kan lægge forsiden til tørre et sted, hvor du ikke lige kommer til at lægge noget oven i den. Her er min forside inden den blev lagt til tørre.


Mens forsiden tørrede stemplede jeg mit bi-notiv på det hvide papir, som desværre ikke var ret godt at stemple på, så kanterne flød lidt ud, men eftersom, jeg ville klippe den ud og lægge farve på den, så betød det ikke så meget.


Her er så den farvelagte udklippede bi. Jeg klippede op ved vingerne, så de kun sad sammen helt inde ved kroppen på bien.


Efter at forsiden var tør gav jeg den en gang sværte med distress ink på kanten og i hjørnerne og satte den fast på kortbasens forside.


Så buede jeg vingerne på bien og satte den fast med 3D-puder, men jeg syntes der manglede noget, så jeg har sat en gul blomst på, for lige at give lidt ekstra pynt.


Til sidst har jeg stemplet min lille tekst på et stykke hvidt papir, som jeg dernæst klippede og foldede som et lille banner. Det er også sat på med 3D-puder. Og efter at have stemplet mit personlige stempel på bagsiden af kortet er det nu færdigt.


Tak fordi I kiggede med og god fornøjelse med den nye teknik.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar